Реформа зменшення та контролю промислового забруднення: Міндовкілля надає роз’яснення на актуальні питання

28/02/2025 : 11:16

Що передбачає реформа зменшення та контролю промислового забруднення, який поточний стан підготовки до її впровадження, коли запрацюють нові правила та скільки часу матимуть підприємства, щоб пройти шлях – від адаптації до трансформації?

Міндовкілля започатковує щотижневу рубрику, де надаватиме відповіді на всі питання, які цікавлять бізнес, громадськість та органи місцевого самоврядування. 

Розпочнемо із загального. 

У липні минулого року в Україні прийняли довгоочікуваний Закон “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення”. Він імплементує положення Директиви 2010/75/ЄС і створює базис для екомодернізації українських підприємств та зменшення промислових викидів.

Закон набере чинності вже 8 серпня цього року, а отже з того часу правила почнуть змінюватися.

Що передбачає Закон:

  • європейські стандарти роботи для промисловості. Перехід на найкращі доступні технології та методи управління та модернізацію промислових установок. 
  • Дерегуляцію та інтегрований підхід до контролю промислового забруднення. Замість трьох дозволів, які наразі отримують підприємства (на спецводокористування, викиди в атмосферне повітря та управління відходами) видаватиметься один – інтегрований довкіллєвий дозвіл;
  • Цифровізацію. Всі дозвільні процедури можна буде пройти  онлайн. Ми вже працюємо над створенням Єдиного державного реєстру інтегрованих довкіллєвих дозволів. 
  • Перехідний період для існуючих установок. Підприємства матимуть умови для поступового переходу на нову дозвільну систему та впровадження НДТМ.
  • Діалог з бізнесом. Консультації для промисловців щодо проходження дозвільної процедури. 

Щоб положення Закону запрацювали та бізнес мав можливість отримувати інтегровані довкіллєві дозволи, до 8 серпня маємо прийняти 12 постанов Уряду та декілька наказів Міністерства, привести інші нормативні акти у відповідність до Закону, запустити електронну систему видачі інтегрованих дозволів, а також продовжувати перекладати європейські довідкові документи та висновки НДТМ і затверджувати їх на національному рівні.

На якому етапі ми зараз?

  • перекладено 10 довідкових документів НДТМ. Прийнято Порядок розроблення та затвердження НДТМ.
  • схвалено форму та вимоги до змісту висновків щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу;
  • встановлено Порядок проведення узгоджувальної наради щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу;
  • визначено Порядок організації та проведення громадських слухань у процесі видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу.

На завершальній стадії підготовка: 

  • Порядку проведення транскордонних консультацій у процесі видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу;
  • Порядку ведення Єдиного державного реєстру інтегрованих довкіллєвих дозволів;
  • Вимоги до змісту та форми звіту про громадське обговорення у процесі видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього).

Тож робота над впровадженням реформи триває. Про те, як підприємства переходитимуть на нові правила з 8 серпня та скільки часу матимуть для адаптації, ми розповімо у наступних публікаціях, а також розберемо конкретні приклади. Тож слідкуйте за перебігом реформи у наших новинах. 

Крім того, свої питання щодо впровадження реформи ви можете надсилати на електронні адреси [email protected]; [email protected]. Ми узагальнимо їх та надамо всі необхідні роз’яснення.