Основні Функції:
- узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до компетенції Управління, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України та Кабінету Міністрів України і забезпечує їх внесення в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України;
- розробляє проекти законів та інших нормативно-правових актів з питань, що належать до компетенції Управління, здійснює контроль за виконанням прийнятих актів;
- здійснює нормативно-правове регулювання питань, що належать до компетенції Управління;
- бере участь в межах компетенції Управління в погодженні проектів законів, інших актів законодавства, які надходять на погодження від інших міністерств, центральних та місцевих органів виконавчої влади, готує в межах повноважень, передбачених законом, проекти висновків, зауваження і пропозиції до проектів законів, інших актів законодавства, які подаються на розгляд Кабінету Міністрів України, та проектів законів, внесених на розгляд Верховної Ради України іншими суб’єктами права законодавчої ініціативи;
- бере участь в межах компетенції Управління, в підготовці зауважень і пропозицій до прийнятих Верховною Радою України законів, що надійшли на підпис Президентові України;
- визначає пріоритетні напрями розвитку з питань, що належать до компетенції Управління;
- вивчає стан справ у сфері охорони атмосферного повітря, запобігання, зменшення та контролю промислового забруднення, екологічного аудиту, впровадження найкращих доступних технологій, моніторингу довкілля та реєстрації викидів та перенесення забруднювачів;
- забезпечує нормативно-правове регулювання, а саме розробляє проекти нормативно-правових актів, видає нормативно-правові акти в межах повноважень, передбачених законом, у сфері охорони атмосферного повітря та запобігання, зменшення та контролю промислового забруднення з питань:
– затвердження правил, нормативів, стандартів, норм, методик;
– проведення інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
– визначення вимог до оформлення документів для отримання дозволів, та встановлення форм дозволів у сфері охорони атмосферного повітря та запобігання промисловому забрудненню;
– установлення порядку та критеріїв взяття на державний облік об’єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров’я людей і стан атмосферного повітря, визначення видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
– визначення величин фонових концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі;
– визначення переліків фізичних та біологічних факторів, а також критеріїв визначення стаціонарних джерел забруднення, для яких розробляються нормативи гранично допустимого рівня впливу фізичних і біологічних факторів на стан атмосферного повітря;
– визначення переліків типів устаткування, для яких розробляються нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря із стаціонарних джерел;
– визначення показників емісії (питомі викиди) забруднюючих речовин;
– проведення оцінювання за кожним режимом оцінювання для кожної забруднювальної речовини;
– розроблення та затвердження планів поліпшення якості атмосферного повітря, короткострокових планів дій;
– затвердження програми державного моніторингу у галузі охорони атмосферного повітря.
- здійснює підготовку пропозицій з питань розвитку співпраці зі Сторонами Конвенції про транскордонне забруднення повітря на великі відстані (далі – Конвенція) та протоколів до неї з метою вивчення, узагальнення та впровадження кращого міжнародного досвіду в Україні;
- розробляє і вводить у дію нормативи допустимих рівнів шкідливого впливу фізичних та біологічних факторів на стан навколишнього природного середовища;
- планує ресурси та заходи, необхідні для реалізації державної політики з питань, що належать до компетенції Управління;
- сприяє розвитку і вдосконаленню системи екологічного аудиту, розширенню сфери застосування екологічного аудиту відповідно до вимог Закону України «Про екологічний аудит», державних екологічних стандартів міжнародного зразка ДСТУ ІSО серії 14000 та ДСТУ ІSО 19011;
- забезпечує видачу сертифікатів на право проведення екологічного аудиту та здійснення заходів щодо припинення чинності сертифіката екологічного аудитора або зупинення його чинності на строк до одного року;
- забезпечує ведення реєстру екологічних аудиторів та осіб, що мають право на проведення екологічного аудиту;
- готує пропозиції щодо затвердження положення про сертифікацію екологічних аудиторів та про ведення реєстру екологічних аудиторів та осіб, що мають право на проведення екологічного аудиту;
- забезпечує роботу комісій, пов’язаних із сертифікацією екологічних аудиторів;
- здійснює методичне забезпечення організації еколого-аудиторської діяльності та проведення екологічного аудиту;
- розробляє проекти наказів Міндовкілля про затвердження висновків найкращих доступних технологій та методів управління для видів діяльності, зазначених у додатку до Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення»;
- забезпечує створення робочих груп із підготовки пропозицій до висновків найкращих доступних технологій та методів управління, організовує їх роботу;
- здійснює в межах компетенції взаємодію з центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади при розробленні нормативно-правових актів у сфері екологічного аудиту та впровадження найкращих доступних технологій та методів управління, екологічних програм стосовно поліпшення стану навколишнього природного середовища;
- бере участь у:
– розробленні заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин або їх транскордонних потоків та здійснення контролю за виконанням взятих Україною зобов’язань до Конвенції та протоколів до неї;
– підготовці та поданні звітів відповідно до вимог Конвенції та протоколів до неї до Секретаріату Конвенції;
– діяльності Робочих груп, створених для опрацювання питань Конвенції та протоколів до неї щодо скорочення викидів забруднюючих речовин або їх транскордонних потоків;
– розгляді проектів питомих викидів забруднюючих речовин від виробництв та технологічного устаткування, підготовки пропозицій щодо їх затвердження;
– розгляді документів на провадження діяльності, пов’язаної зі штучними змінами стану атмосфери та атмосферних явищ у господарських цілях та видачу дозволу на провадження діяльності, пов’язаної зі штучними змінами стану атмосфери та атмосферних явищ у господарських цілях;
– розгляді матеріалів щодо анулювання, переоформлення дозволу на провадження діяльності, пов’язаної зі штучними змінами стану атмосфери та атмосферних явищ у господарських цілях та анулювання, переоформлення дозволу;
– розгляді документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для об’єктів, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування (об’єкти першої групи), та об’єктів, що знаходяться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
– розгляді матеріалів щодо припинення дії дозволу, переоформлення дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для об’єктів, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування (об’єкти першої групи), та об’єктів, що знаходяться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, переоформлення дозволу;
– розгляді документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин на які не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки для об’єктів першої групи та видачі дозволу;
– розгляді матеріалів щодо припинення дії дозволу, переоформлення дозволу на викиди забруднюючих речовин, на які не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки для об’єктів першої групи та припинення дії дозволу, переоформлення дозволу;
– інформуванні щодо здійснення державної політики у сфері охорони атмосферного повітря.
- видає, анулює (припиняє дію), здійснює переоформлення документів дозвільного характеру на:
– провадження діяльності, пов’язаної із штучними змінами стану атмосфери та атмосферних явищ у господарських цілях;
– викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для об’єктів, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування (об’єкти першої групи), та об’єктів, що знаходяться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
– викиди забруднюючих речовин, для яких не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки для об’єктів першої групи.
- здійснює взяття на державний облік об’єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров’я людей і стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
- здійснює формування державної політики у сфері моніторингу довкілля:
– розробляє Державну цільову екологічну програму моніторингу довкілля;
– розробляє методики проведення моніторингу навколишнього природного середовища;
– визначає екологічні показники для проведення оцінки стану навколишнього природного середовища та методичні вказівки щодо їх застосування.
- погоджує програми державного моніторингу у галузі охорони атмосферного повітря;
- здійснює загальну координацію та організацію проведення моніторингу у галузі охорони атмосферного повітря;
- бере участь у визначенні реєстрів складових мережі спостережень державної системи моніторингу у сфері атмосферного повітря;
- бере участь у створенні інформаційно-аналітичної системи даних про якість атмосферного повітря;
- забезпечує створення та функціонування інформаційно-аналітичної системи даних про якість атмосферного повітря на загальнодержавному рівні;
- проводить моніторинг функціонування складових мережі спостережень за станом атмосферного повітря;
- розробляє методики проведення моніторингу навколишнього природного середовища, зокрема суб’єктами господарювання, діяльність яких призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища;
- здійснює заходи щодо реалізації моніторингу стану навколишнього природного середовища;
- сприяє залученню інвестицій у сферу охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (зокрема у сферу моніторингу навколишнього природного середовища), охорони атмосферного повітря та запобігання промисловому забрудненню;
- узагальнює практику застосування законодавства, розробляє та подає пропозиції щодо вдосконалення актів законодавства у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів, зокрема щодо:
– форми звіту уповноваженого органу, порядку складання та оприлюднення такого звіту;
– порядку створення, функціонування та ведення Національного реєстру викидів та перенесення забруднювачів (далі –РВПЗ);
– форми звіту оператора, порядку складання та подання такого звіту уповноваженому органу;
– форми довідки про дифузні джерела, порядку складання та подання таких довідок уповноваженому органу;
– форми протоколу про порушення оператором вимог законодавства у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів.
- здійснює попередню оцінку даних, що містяться в звітах операторів, довідках про дифузні джерела щодо їх повноти, узгодженості та достовірності;
- звертається до операторів, залучених органів із запитом про надання уточнених даних, що містяться в поданих ними звітах операторів, довідках про дифузні джерела;
- запитує у залучених органів, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб дані, необхідні уповноваженому органу для визначення обсягів викидів забруднювачів дифузними джерелами та для ведення РВПЗ в частині викидів дифузними джерелами;
- здійснює організаційно-методичне керівництво та координацію роботи, пов’язаної з реєстрацією викидів та перенесенням забруднювачів і відходів, зокрема затвердження методичних рекомендацій у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів і відходів відповідно до Закону України «Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів»;
- бере участь у міжнародному співробітництві з питань охорони атмосферного повітря, запобігання, зменшення та контролю промислового забруднення, екологічного аудиту, впровадження найкращих доступних технологій, моніторингу довкілля та реєстрації викидів та перенесення забруднювачів;
- готує в межах повноважень висновки і пропозиції до проектів законів, інших актів законодавства, які надходять на погодження від інших органів;
- розробляє пропозиції щодо застосування законодавства, з питань, що належать до компетенції Управління, його вдосконалення;
- забезпечує в установленому порядку подання на державну реєстрацію наказів Міндовкілля з питань, що належать до компетенції Управління;
- бере у межах компетенції участь у плануванні та здійсненні заходів із запобігання виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і реагування на них;
- забезпечує в межах повноважень, передбачених законом дотримання і організацію виконання зобов’язань, взятих Україною за міжнародними договорами, укладає міжнародні договори України, забезпечує здійснення міжнародного співробітництва, вивчення, узагальнення і поширення міжнародного досвіду з питань, що належать до компетенції Управління;
- бере участь у здійсненні заходів щодо адаптації законодавства України до законодавства ЄС з питань, що належать до компетенції Управління;
- виступає замовником науково-дослідних, дослідно-конструкторських та проектних робіт з питань, віднесених до його компетенції;
- здійснює міжнародне співробітництво у межах своїх повноважень, вивчення, узагальнення і поширення міжнародного досвіду з питань, що належать до його компетенції;
- забезпечує здійснення соціального діалогу на галузевому рівні;
- інформує та надає роз’яснення щодо реалізації державної політики з питань, що належать до компетенції Управління, сприяє розвитку екологічної освіти та екологічному вихованню населення у відповідній сфері;
- організовує в межах компетенції роботу щодо залучення міжнародної фінансової та технічної допомоги, грантів та інших міжнародних програм у сфері охорони атмосферного повітря, запобігання, зменшення та контролю промислового забруднення, екологічного аудиту, впровадження найкращих доступних технологій, моніторингу довкілля та реєстрації викидів та перенесення забруднювачів;
- здійснює співпрацю з інститутами громадянського суспільства, забезпечує участь громадськості у формуванні та реалізації державної політики у межах компетенції Управління;
- забезпечує розгляд звернень громадян, запитів та звернень народних депутатів України з питань, що належить до компетенції Управління;
- передає відповідно до законодавства правоохоронним органам матеріали про виявлені правопорушення;
- бере участь у формуванні планів виконання науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, що належить до компетенції Управління та впровадженням їх результатів;
- забезпечує впровадження механізмів сталого розвитку з питань, що належать до компетенції Управління;
- розробляє стратегічні, програмно-планові документи та забезпечує їх реалізацію в межах повноважень Управління;
- забезпечує виконання законодавства з питань, що належать до компетенції Управління;
- забезпечує участь громадськості у формуванні та реалізації державної політики з питань, що належать до компетенції Управління;
- бере участь у формуванні національної системи науково-технічної інформації;
- забезпечує взаємодію з центральними органами виконавчої влади з питань, що належать до компетенції Управління;
- здійснює взаємодію з підрозділами заінтересованих органів при розробленні нормативно-правових актів у межах компетенції Управління;
- організовує наукову, науково-технічну, інвестиційну, інформаційну, видавничу діяльність, пропагування досягнень і передового досвіду з питань, що належать до компетенції Управління, сприяє створенню і впровадженню сучасних інформаційних технологій та комп’ютерних мереж;
- забезпечує інформування громадськості про формування та реалізацію державної політики з питань, що належать до компетенції Управління;
- здійснює в межах компетенції інші функції, визначені законодавством.