Мета реформи – забезпечення збереження і відтворення живої природи через впровадження ефективного менеджменту, дієвої служби охорони та розвиток рекреаційної спроможності природоохоронних територій.
Навіщо щось змінювати?
Існуюча система управління природно-заповідним фондом сформована у пострадянські часи і не відповідає вимогам сучасності, зокрема:
- неефективна система державного управління у сфері природоохоронних територій і збереження біологічного та ландшафтного різноманіття;
- недостатній контроль за дотриманням природоохоронного законодавства та незабезпеченість невідворотності відповідальності за його порушення;
- обмежене фінансування заходів щодо збереження природно-заповідного фонду, біологічного та ландшафтного різноманіття;
- недостатня реалізація рекреаційного потенціалу природно-заповідного фонду.
Що передбачає реформа?
Реформа управління природоохоронними територіями для збереження ландшафтного та біологічного різноманіття передбачає:
- розмежування функцій формування та реалізації політики у сфері природно-заповідного фонду та інших природоохоронних територій;
- нову філософію контролю та охорони територій і об’єктів природно-заповідного фонду, ефективність служби державної охорони природно-заповідного фонду України;
- інтеграцію екосистемного підходу в галузеві політики;
- досягнення національними природними парками міжнародних стандартів;
- забезпечення створення і функціонування єдиної відкритої бази даних державних кадастрів природно-заповідного фонду, рослинного та тваринного світу;
- розроблення та реалізацію планів з відновлення порушених екосистем, у т.ч. внаслідок російської збройної агресії, в межах природно-заповідного фонду;
- формування і розширення національної екологічної та Смарагдової мережі:
- частка площі територій національної екологічної мережі від загальної території України становитиме 41%;
- частка територій та об’єктів природно-заповідного фонду становитиме 15% від площі держави;
- створення мережі реабілітаційних центрів для диких тварин;
- передумови і механізм для збереження середовища існування диких тварин шляхом з’єднання таких середовищ, унеможливлення їх фрагментації (будівництво екодуків).
Ключові результати за 2022 рік:
- Указ Президента України від 01.01.2022 № 2 «Про створення національного природного парку «Холодний Яр»;
- Указ Президента України від 01.01.2022 № 3 «Про створення національного природного парку «Куяльницький»;
- Указ Президента України від 01.01.2022 № 4 «Про створення національного природного парку «Пуща Радзівіла»;
- Указ Президента України від 02.01.2022 № 5 «Про зміну меж Карпатського біосферного заповідника»;
- Указ Президента України від 02.01.2022 № 6 «Про зміну меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення»;
- Указ Президента України від 03.01.2022 № 7 «Про зміну меж національного природного парку «Меотида»;
- постанова Кабінету Міністрів України від 10.05.2022 № 575 «Про затвердження спеціальних такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд»;
- постанова Кабінету Міністрів України від 24.06.2022 № 720 «Про затвердження Порядку регулювання чисельності тварин, що не утримуються людиною, але перебувають в умовах, повністю або частково створюваних діяльністю людини, та безпритульних тварин, а також їх розміщення на відповідних підприємствах, в установах та організаціях чи повернення до ареалу перебування (місць вилову)»;
- розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 № 573 «Про затвердження Плану заходів з реалізації Стратегії біобезпеки та біологічного захисту на 2022-2025 роки»;
- постанова Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 810 «Про внесення змін до переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів»;
- наказ Міндовкілля від 13.10.2022 № 424 «Про затвердження Методики визначення шкоди та збитків, завданих територіям та об’єктам природно-заповідного фонду внаслідок збройної агресії Російської Федерації»;
- наказ Міндовкілля від 21.11.2022 № 499 «Про затвердження Порядку видачі посвідчень мисливця і щорічних контрольних карток обліку добутої дичини і порушень правил полювання», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2022 за № 1592/38928;
- наказ Міндовкілля від 28.12.2022 № 557 «Про затвердження Плану дій щодо збереження та відтворення зубра (Bison bonasus L.) в Україні»;
- протягом 2022 року кількість об’єктів та територій природно-заповідного фонду збільшилась на 91 одиницю, загальною площею близько 54961 га, площа природно-заповідного фонду становить 6,91% від площі держави.
Цілі та завдання на 2023 рік:
- постанова Кабінету Міністрів України про створення центрального органу виконавчої влади (агенції) для реалізації політики у сфері заповідної справи, реформування моделі управління природоохоронними територіями;
- Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності управління територіями та об’єктами природно-заповідного фонду»;
- Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання адміністративних послуг при набутті та реалізації прав на об’єкти тваринного та рослинного світу та інших питань охорони та використання тваринного і рослинного світу»;
- Закон України «Про ратифікацію Нагойсько-Куала-Лумпурського додаткового протоколу про відповідальність і відшкодування до Картахенського протоколу про біобезпеку»;
- Закон України «Про ратифікацію поправки до Орхуської конвенції щодо генетично модифікованих організмів»;
- розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження Стратегії з біорізноманіття на період до 2030 року»;
- постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку створення охоронних зон для збереження біорізноманіття у лісах та Порядку створення охоронних зон для збереження об’єктів Червоної книги України»;
- наказ Міндовкілля «Про затвердження Інструкції про зміст та складання документації державного кадастру територій та об’єктів природно заповідного фонду України»;
- наказ Міндовкілля «Про затвердження переліку інвазійних чужорідних видів тварин і рослин»;
- наказ Міндовкілля «Про затвердження Порядку проведення природоохоронних рейдів посадовими особами служби державної охорони установ природно-заповідного фонду України».
Вплив війни (бойових дій)
- на окупованих територіях російська окупаційна влада не визнає та не підтримує заповідний статус природоохоронних територій, цінні території використовуються як плацдарм для розміщення військових підрозділів;
- 2 біосферні заповідники, 10 природних заповідників та 8 національних природних парків окуповані;
- значно знизилися інституційна спроможність спеціальних адміністрацій установ природно-заповідного фонду, які окуповані або знаходяться у зоні бойових дій внаслідок вимушеного переміщення їхніх працівників, неможливості повноцінно виконувати покладені на них завдання;
- частина окупованих установ природно-заповідного фонду розташована в зоні гуманітарної кризи;
- 812 територій та об’єктів природно-заповідного фонду площею 0,9 млн. га або 20% природно-заповідного фонду України пошкоджено чи під загрозою знищення;
- через бойові дії під загрозою знищення опинилися:
17 водно-болотних угідь міжнародного значення площею 627,3 тис. га;
160 територій Смарагдової мережі площею 2,9 млн. га;
близько 600 видів тварин та 750 видів рослин та грибів, занесених до Червоної книги України.
Над реформою працюють
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, Національна академія наук України, проєкт «Підтримка природно-заповідних територій в Україні», який співфінансується урядом Німеччини через KfW, Команда підтримки реформ Міндовкілля, ПРООН в Україні, Франкфуртське зоологічне товариство, Всеукраїнська екологічна ліга, МГО «Екологія-Право-Людина», Українська природоохоронна група та інші громадські організації.
Матеріали та посилання для більш детальної інформації: