













Міністр захисту довкілля та природних ресурсів Світлана Гринчук обговорила перспективи, плани та виклики розвитку екологічної освіти під час зустрічі з головою підкомітету з питань вищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Юлією Гришиною, заступником голови Екологічного Комітету ВР Оленою Криворучкіною, представниками Міністерства освіти і науки України, громадськості та бізнесу.
За словами Світлани Гринчук, довкіллєвий компонент має стати наскрізним у повоєнному відновленні України. Наша економіка, попри війну, активно екологізується. На ринку праці з’являються нові професії. Вже сьогодні необхідні фахівці в таких напрямах, як “зелений” дизайн та архітектура, екологічне будівництво, вуглецеве фінансування, сталий розвиток тощо.
«Зростає попит не тільки на окремі професії, але й екологічні знання та навички, зокрема через зміни законодавства відповідно до європейських стандартів. За даними Future of Jobs Report 2025 Світового економічного форуму, багато компаній додають у перелік вимог до кандидата екологічні компетенції. У 2023 році ринковий попит на “зелені” навички зріс на 12%, а кількість вакансій, що вимагають таких, – на 22%. Очікується, що у сфері відновлюваної енергетики зайнятість зросте на 47%. Виконання Водної Рамкової директиви, кліматична політика, запобігання промисловому забрудненню – всі ці зміни у нашому законодавстві вимагають потужного кадрового забезпечення», – наголосила Світлана Гринчук.
Водночас спеціальності у сфері екології обирає лише незначна частка студентів, а обсяги державного замовлення на ці програми залишаються мінімальними.
«Сьогодні потрібно змінювати тенденції в освіті, щоб підготувати нове покоління фахівців із захисту довкілля та інтегрувати екологічний компонент у різні спеціальності. Тема захисту довкілля стосується всіх сфер життя – вона має бути присутня в житті людини ще з дитячого садочку, супроводжувати у школі та виші, бути в тому чи іншому вимірі присутньої у професійній діяльності, незалежно від обраного фаху, а також у побуті – у вигляді просвітницьких кампаній, “зелених” навичок та компетенцій. Для цього ми маємо створити цілісну систему екологічного навчання», – зазначила Світлана Гринчук.
Реформа екологічної освіти передбачає комплексний підхід на всіх рівнях:
- Дошкільна освіта. Формування любові до природи та навчання базових правил екологічної поведінки.
- Шкільна освіта. Екоосвіта в класних кімнатах повинна вийти за рамки біології або захисту природи та бути самостійною одиницею.
- Професійна освіта. Інтеграція екологічних дисциплін у підготовку спеціалістів різних сфер, підготовка до “зелених”’ професій майбутнього.
- Вища освіта. Розширення програм екологічного спрямування, залучення бізнесу до навчального процесу, “озеленення” всіх напрямків освіти.
- Просвітницькі кампанії. Підвищення рівня екологічної обізнаності населення, розбудова екологічної культури.
- Наука та інновації. Розвиток дослідницьких екологічних центрів, пріоритет фінансування зелених проєктів.
«Домовилися сформувати робочу групу, яка напрацює потрібні законодавчі зміни й освітні та професійні стандарти. Це буде тривалий і тернистий шлях, на якому немає чарівних пігулок і простих рішень. Але на цьому шляху – розвиток нашої спільної відповідальності, дисципліни та єдності заради кращого майбутнього. Дякую за ініціативу провести таку зустріч народному депутатові Юлії Гришиній», – зауважила Світлана Гринчук.