Система екологічного контролю в Естонії: уроки для України

10/07/2024 : 12:14

Естонія є одним з успішних прикладів трансформації з пострадянської країни в повноцінного члена Європейського Союзу. Розташована на узбережжі Балтійського моря вона пишається своїми пейзажами та біорізноманіттям. Збереження природної спадщини є пріоритетом для країни. Це знайшло відображення в системі екологічного контролю країни.

Ця система ґрунтується на комплексному наборі нормативних актів, зокрема: Законі про екологічний нагляд, Статуті Екологічної ради та понад десяти спеціалізованих законах про охорону конкретних компонентів довкілля.

Центральною ланкою системи екологічного контролю в Естонії є Екологічна рада, що діє під егідою Міністерства навколишнього середовища. В ній налічується 28 офісів, де працюють понад 540 співробітників. Її робота ґрунтується на наукових знаннях, а найбільшим активом є професійна команда.  Бюджет Екологічної ради на 2023 рік становив понад 25 мільйонів євро. 

Естонська екологічна рада здійснює нагляд у 20 різних довкіллєвих сферах: від захисту лісів і рибних запасів до управління відходами та проблем, пов’язаних із повітрям і пакуванням.

Інспектори Екологічної ради мають широкі повноваження, зокрема, на носіння службової зброї. За необхідності усунення критичної загрози екоінспектори в Естонії можуть заходити на приватну територію без згоди власника. Екологічна рада також має право ліквідувати самовільні будівельні споруди, зведені в охоронюваних зонах. 

Проте основним принципом діяльності є усунення шкоди та наслідків шкоди довкіллю та виявлення і притягнення до відповідальності порушника. Порушення караються серйозними штрафами. 

Наприклад, штраф за порушення вимог у сфері поводження з відходами для громадян може сягати 1200 євро, а для бізнесу – до 400 000 євро. Зокрема, серед останніх новин на сайті Екологічної ради йдеться про накладення штрафу у розмірі 8 млн євро на найбільшу в країні мережу АЗС.

За словами заступниці Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Олени Крамаренко, наразі в Україні 7 різних державних органів дублюють функції з контролю над компонентами довкілля. 

«У ході реформи екоконтролю передбачається оптимізація та об’єднання контролюючих функцій в єдиний орган державного екологічного контролю, як це було зроблено в Естонії. Система екологічного контролю в Естонії ґрунтується на якісному законодавстві, чіткій структурі єдиного органу державного екологічного контролю та реальній відповідальності за порушення у сфері охорони довкілля. Для збору доказів російських злочинів проти довкілля та вступу в ЄС Україні теж потрібен інститут екоконтролю європейського зразка. Саме тому Стратегія реформування системи державного екологічного контролю та проєкт Закону про державний екологічний контроль №3091 враховує передовий досвід Естонії», — зазначила Олена Крамаренко.

Андрій Вагін, радник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України:
«На площі Естонії, що співмірна двом Львівським областям, працює 28 офісів Екологічної ради з 540 співробітниками. Це дозволяє естонським екоінспекторам ефективно виконувати свої обов’язки.

В Україні, яка більше за Естонію в 13 разів, наразі працює всього 1350 співробітників у 18 офісах. Реформа державного екологічного контролю змінює підходи до організації роботи та територіального розподілу органу екологічного контролю, щоб посилити інституційну спроможність. Екоінспектори мають оперативно прибувати до місць заподіяння шкоди, та мати достатньо засобів для встановлення рівня завданої шкоди. Попри те, що Екологічна рада Естонії стала сервісною організацією, в естонських екоінспекторів є широкі повноваження для припинення шкоди довкіллю. У разі завдання збитків природі на порушників чекають значні штрафи. Такий же підхід має бути реалізований в Україні».

Ігор Зубович, т.в.о. Голови Державної екологічної інспекції України:

В Естонії екоінспектори мають значно більше прав для оперативного реагування на критичні загрози для довкілля, аніж наразі їхні колеги в Україні. Екологічна рада Естонії володіє міцним фінансовим фундаментом для результативної роботи.  Використання такого передового європейського досвіду є необхідним і для України, щоб внаслідок реформи системи екологічного контролю оновлена Державна екологічна інспекція могла максимально ефективно попереджувати і припиняти шкоду довкіллю.