Реформа екоконтролю

Позапланові перевірки Держекоінспекції: результати за січень-серпень 2024 року

У воєнний час правопорушення у сфері природоохоронного законодавства і пов’язана з ними шкода довкіллю, на жаль, не припинилися.

Держекоінспекція продовжує не лише збирати інформацію про воєнні злочини росії проти природи, а і здійснювати державний нагляд за дотриманням природоохоронного законодавства суб’єктами господарювання.

Так, протягом січня-серпня 2024 року проведено 178 позапланових перевірок. Загальна кількість отриманих Міністерством заяв на проведення перевірок 284, з них вже отримали погодження на проведення перевірок — 210.

Наразі, збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, розраховано на загальну суму понад 115 млн грн. Підприємства вже добровільно сплатили до державного бюджету України 10,8 млн гривень.

Реформа екоконтролю


Екологічна безпека та збереження живої природи – саме те, що запропонував світові Президент України Володимир Зеленський в пункті 8 Формули Миру. 

Серед важливих інструментів його виконання –  система державного екологічного контролю в Україні. Війна стала лакмусовим папірцем для екоконтролю. Інспектори роблять те, що не робив ніхто в світі. Збір інформації про військові злочини росії проти природи, обрахунок збитків довкіллю від війни – це робота Держекоінспекції. Від того, наскільки якісно та оперативно її зможуть виконувати інспектори та чи матимуть необхідне матеріально-технічне забезпечення, а лабораторії відповідне сучасне обладнання, залежить якість та обсяг доказової бази. А отже притягнення агресора до відповідальності в Міжнародних судах та стягнення репарацій для відновлення довкілля. 

Тож в часи стримування російської агресії, Україні потрібен інститут екоконтролю європейського зразка! 

Інший вектор – наближення України до Європейської родини. У останньому звіті  “Україна 2023” Європейська комісія надала нашій країні низку рекомендації на 2024 рік. Серед них – необхідність ухвалення закону про екологічний контроль та законодавства, що гармонізує його із законодавством про промислові викиди. Тож реформування застарілої системи екоконтролю та перехід на стандарти ЄС важливий!

Крім того, у воєнний час правопорушення у сфері природоохоронного законодавства і пов’язана з ними шкода довкіллю, не лише не припинилися, а в окремих випадках набули більших масштабів. Водночас вчасно виявити і припинити їх стало набагато складніше. 


Якою має стати нова система державного екологічного контролю в Україні? 

  • наразі суть екоконтролю в Україні зводиться до притягнення підприємства-забруднювача до відоповідальності. Після проведення реформи основним підходом стане попередження шкоди довкіллю та відповідальність за його відновлення. Тобто у фокусі інспектора буде постійний моніторинг та збереження природних екосистем, а не очікування скарг та заяв і  точковий візит на підприємство. Служби патрулювання та оперативного реагування будуть на захисті природи цілодобово. 
  • сьогодні один екоінспектор відповідає за 447 квадратних кілометрів. Після проведення реформи за ним буде закріплено відповідну територію в 75,5 квадратних кілометрів.
  • Будуть змінені й підходи до фінансування, кадрової політики та зміцнення матеріально технічної бази.
  • Прозорість заходів контролю та відкритість інформації буде забезпечено за рахунок застосунку ЕкоЗагроза. Він буде основним інструментом роботи кожного екологічного інспектора для фото та відеофіксації правопорушень і збору доказової бази. 

Для того ж, щоб збільшити спектр вимірювань та точність досліджень, у планах із залученням міжнародної допомоги створити 12 сучасних вимірювальних лабораторій на зразок європейських.