Зрада скасовується: розвінчуємо міфи про законопроєкт №7689

10/09/2022 : 11:30

Останнім часом у публічному просторі точаться дискусії щодо законопроєкту № 7689, який спрямований на спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляції). Зокрема, документом пропонується скасувати дозволи у сфері охорони та збереження біорізноманіття, які є неефективними, існують лише на папері та не використовуються на практиці, а також ті, що суперечать нормам чинного законодавства.

Однак деякі представники громадськості стверджують, що такі дії призведуть до послаблення захисту тваринного та рослинного світу в Україні.

Тож розвінчуємо всі острахи та маніпуляції.

1. Законопроєкт пропонує скасувати дозвіл або сертифікат на ввезення в Україну і вивезення за її межі об’єктів рослинного світу. І аналогічний документ щодо тваринного світу.

Однак увага! Натомість пропонується ввести єдиний дозвіл – на імпорт та експорт зразків видів дикої фауни і флори, сертифікат на пересувні виставки, реекспорт та інтродукцію з моря зазначених зразків, які є об’єктами регулювання Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою зникнення, крім осетрових риб і виробленої з них продукції.

Це відповідатиме вимогам Закону України«Про приєднання України до Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою зникнення».

Тобто фактично норми одного закону будуть приведені у відповідність до норм іншого.

2. Дозвіл на добування мисливських тварин (ліцензія, відстрільна картка) пропонується виключити із Закону України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності».

Адже Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» регулюються відносини, які виникають між дозвільними органами, адміністраторами та суб’єктами господарювання.

Водночас дозвіл на добування мисливських тварин видається не суб’єктам господарювання, а фізичним особам. Тобто логічно, що цей документ не може підпадати під дію зазначеного закону

Водночас обов’язковість та вимога отримання такого дозволу залишається в Законі України «Про мисливське господарство».

3. Дозвіл на право займатися розведенням у напіввільних умовах чи в неволі видів тварин, занесених до Червоної книги України, скасовується для усунення існуючого дублювання процедур.

Адже окрім вищезазначеного дозволу, Міндовкілля видає дозвіл на спеціальне використання (добування, збирання) об’єктів Червоної книги України за рішенням Національної комісії з питань Червоної книги України – відповідно до Закону України «Про Червону книгу».

Тобто у разі прийняття законопроєкту замість двох фактично тотожних дозволів Міндовкілля видаватиме лише один.

Крім того, ніхто не скасовує адміністративну відповідальність за порушення вимог охорони видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України або які охороняються відповідно до міжнародних договорів України, внесені до переліків рідкісних видів тварин і рослин.

4. Щодо дозволу на переселення тварин у нові місця перебування, акліматизацію нових для фауни України видів диких тварин, а також на здійснення заходів щодо схрещування диких тварин.

Законопроектом запропоновано виключити цей документ. Адже починаючи з 2001 року і до сьогодні, ЖОДЕН суб’єкт господарювання не звертався до міністерства для його отримання.

Водночас міністерство вже розробило окремий законопроєкт, який дозволить врегулювати питання надання адміністративних послуг, у тому числі з видачі дозволу на спеціальне використання об’єктів тваринного світу. Наразі документ погоджується з органами виконавчої влади.

Із його прийняттям буде встановлено чіткі правила отримання дозвільних документів та обмежено випадки вилучення тварин з дикої природи, а ще посилено відповідний контроль.

5. Щодо дозволу на утримання диких тварин у неволі

Законом України «Про захист тварин від жорстокого поводження» визначено, що утримання диких тварин у неволі без створення відповідних умов не допускається.

Тобто якщо відсутні умови, що відповідають біологічним, видовим та індивідуальним особливостям диких тварин, то це унеможливлює утримання таких тварин не залежно від того чи має власник дозвіл, чи ні.

І тут головне для нас саме наявність для тварин відповідних умов утримання, а не наявність у власника дозволу!

На сьогодні питання умов утримання диких тварин у неволі та напіввільних умовах регулюється наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 30.09.2010 № 429 «Про затвердження Порядку утримання та розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних умовах». Відповідальність за порушення таких умов встановлена Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Варто відзначити, що до Міндовкілля взагалі ніхто не звертається за отриманням дозволу на утримання диких тварин в неволі.

Щодо твердження, що існування всіх цих дозволів сприяло захисту тваринного світу, варто лише переглянути статистику у інфографіці нижче. Тут чітко видно, що наявність дозволів, які пропонується скасувати, ніяким чином не впливало на збереження біорізноманіття.

Водночас Міндовкілля розуміє необхідність охорони та збереження біорізноманіття і у 2022 році з цією метою вже розроблено та прийнято:

  • План заходів з реалізації Стратегії біобезпеки та біологічного захисту на 2022-2025 роки (розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 липня 2022 р. № 573-р);
  • Порядок регулювання чисельності тварин, що не утримуються людиною, але перебувають в умовах, повністю або частково створюваних діяльністю людини, та безпритульних тварин, а також їх розміщення на відповідних підприємствах, в установах та організаціях чи повернення до ареалу перебування (місць вилову) (постанова Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 р. № 720).

Розроблені і знаходяться на погоджені проєкти постанов Кабінету Міністрів України:

  • «Деякі питання тимчасового вилучення та забезпечення утримання тварин»;
  • «Про затвердження Порядку створення охоронних зон для збереження біорізноманіття у лісах та Порядку створення охоронних зон для збереження об’єктів Червоної книги України».

Тож закликаємо громадськість уважно аналізувати законодавство та оперувати лише достовірними даними та об’єктивними фактами.