Розпочинаємо громадське обговорення змін до Податкового кодексу щодо екологічного податку за захоронення відходів та розміщення відходів видобувної промисловості

05/01/2024 : 14:51

Відповідний законопроєкт вже опубліковано на сайті Міндовкілля. 

Документ покликаний привести положення Податкового кодексу  у відповідність до вимог рамкового Закону “Про управління відходами”. А у підсумку сприяти скороченню обсягів прямого захоронення несортованих чи необроблених відходів, переходу до роздільного збору відходів, рециклінгу та зменшенню негативного впливу відходів на довкілля та людей. 

Що важливо знати:

  •  Зміни до Податкового кодексу базуються на новій класифікації відходів, яку ввів рамковий Закон “Про управління відходами” відповідно до стандартів ЄС. 
  • Законопроект встановлює 4 базові ставки податку:
  1. за захоронення небезпечних відходів; 
  2. за захоронення відходів, що не є небезпечними;
  3. за розміщення небезпечних відходів видобувної промисловості;
  4. за розміщення відходів видобувної промисловості, що не є небезпечними.
  • Для кожного із окремих видів відходів встановлюються коригуючі коефіцієнти – підвищувальні або ж понижувальні. 

– Підвищувальний коефіцієнт пропонується встановити, зокрема, для змішаних побутових відходів, аби вони не потрапляли на полігони просто з прибудинкових контейнерних майданчиків, а проходили попереднє оброблення та спрямовувалися на рециклінг. Після завершення воєнного стану цей коефіцієнт поступово зростатиме впродовж 7 років – з 2 до 10. 

– Понижувальний коефіцієнт встановлюється для тих відходів, які є інертними або вже пройшли бетонування, оскловування, зв’язування, чи інше попереднє оброблення, а також розкривних порід, що утворюються в ході видобувної діяльності.  

  • Відходи від руйнувань, які перебувають на тимчасових майданчиках для зберігання впродовж одного року, виведені законопроектом з-під оподаткування. 
  • Податку на захоронення надзвичайно небезпечних відходів у новому законодавстві не буде – ці відходи узагалі не підлягають захороненню на полігонах. 

Тож очікуємо на зауваження і пропозиції від стейкхолдерів.