Небезпечні відходи у цифрах

Стан опрацювання документів для видачі ліцензій за новими європейськими правилами в рамках реформи

Щоб переглянути, які компанії підтвердили спроможність працювати прозоро за новими правилами, тисни на кнопку нижче:


Як було до реформи?


Чи замислювались ви, що лише одна акумуляторна батарея, яка потрапила у річку, наносить шкоди більше, ніж тисячі тонн відходів від промисловості? А що така батарея є небезпечним відходом та має бути належним чином утилізована підприємством на спеціальному обладнанні? 

А тепер уявіть, щороку в Україні утворюється понад 500 тис. тонн небезпечних відходів. Це відходи лугів, кислот та солей, чорних металів, осади – та невидима загроза, про яку люди чують, але не бачать кожного дня.  

Закон “Про управління відходами”, схвалений Верховною Радою ще минулого року, запустив важливі проєвропейські зміни. У тому числі трансформував систему видачі ліцензій на управління небезпечними відходами.


Як було до цього? 

До 2024 року 84% ринку управління небезпечними відходами – це були підприємства посередники, “кустарники”, ті, хто здійснював обробку відходів лише на папері. Тобто, із 215 ліцензіатів, які “працювали” на ринку: 91 – лише зберігали небезпечні відходи; 56 – здійснювали операції з маслами та оливами, шламами, електричним електронним обладнанням та іншими відходами і 68 обʼєктів мали потужності для утилізації небезпечних відходів. 

Це пов’язано з тим, що згідно з діючим на той час законодавством, підприємство могло отримати окрему ліцензію лише на послугу збирання та зберігання небезпечних відходів, що спричиняло багато зловживань на ринку. Значна кількість недобросовісних суб’єктів лише демпінгували ціни на ринку. У результаті, замість утилізації, небезпечні відходи потрапляли на звалища або у лісосмуги.


Як зараз? 

Підходи кардинально змінено. Нове законодавство не визначає збирання та зберігання як комплексне управління небезпечними відходами. Водночас ліцензії мають отримати всі підприємства, які здійснюватимуть збирання та оброблення відходів, тобто повний комплекс заходів. А перед цим компанії потрібно підтвердити наявність та відповідність своєї матеріально-технічної бази, встановленим вимогам, тобто пройти перевірку відповідності матеріально-технічної бази. 


Чи означає це, що зараз ринок на етапі трансформації та не працює? 

На сьогодні відповідно до затвердженого порядку Міндовкілля вже видано 37 ліцензій на управління небезпечними відходами – за новими сучасними європейськими правилами та проведено 155 перевірок матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання.

Ми ж запроваджуємо щотижневий дайджест ринку управління небезпечними відходами. Для цього на сайті Міндовкілля створено спеціальну рубрику “Небезпечні відходи у цифрах”, де щотижня оновлюватимемо дані, а ще ділитимемося корисною інформацією.

Тож слідкуйте за тим, як змінюватиметься ринок на шляху євроінтеграції та цивілізованого управління відходами. 


Євроінтеграційний Закон “Про управління відходами”, схвалений у 2022 році Верховною Радою, визначив новий вид ліцензування – управління небезпечними відходами. 

Відповідно до новел законодавства  підприємства, що хочуть працювати у цій сфері, мають не лише збирати та зберігати небезпечні відходи, а й здійснювати їх оброблення (операції з відновлення або видалення). Саме ця вимога і є головною метою законотворця кардинально змінити ситуацію в країні, коли деякі недобросовісні підприємства роками практикували збирання/ зберігання небезпечних відходів, а потім такі відходи знаходили у лісосмугах, закинутих приміщеннях та в річках.

Наразі суб’єкти господарювання, що здійснюють збирання та оброблення небезпечних відходів, зобов’язані отримати ліцензію. А перед цим пройти обов’язкову перевірку відповідності їх матеріально-технічної бази встановленим вимогам. Це устаткування, обладнання, вантажно-розвантажувальна техніка, контейнери та інші засоби, які передбачені у Ліцензійних умовах, затверджених Урядом 5 грудня 2023 року.

Відтепер таке обладнання належить тільки одному суб’єкту, і більше не буде переїздити від одного до іншого перед позаплановими або плановими перевірками суб’єктами, бо номери фіксуються. Саме ці вимоги, та ті що у подальшому поступово будуть застосовуватись мають кардинально змінити ситуацію з небезпечними відходами в країні.

Також звертаємо увагу, що збирати та зберігати небезпечні відходи можна лише для подальшого їх експорту для оброблення або видалення (потужності для переробки деяких видів є лише за кордоном). 

Згідно із законом, утворювачі небезпечних відходів мають право зберігати їх до проведення операцій з оброблення строком до одного року. Існує норма, яка визначає –  діяльність із приймання та збирання небезпечних відходів не потребує отримання ліцензії, якщо такі відходи протягом року передаються об’єктам оброблення. При цьому, такий суб’єкт обов’язково підлягає обліку та має надавати звітність. Тобто на сьогодні утворювач відходів має право передати свої небезпечні відходи до суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність з їх приймання та зберігання.

Курс України на європейську інтеграцію – складний, але важливий для всієї країни. Тож вимагає від кожного учасника дотримання прозорих чітких правил та спільних дій. 


Як подати заяву на проведення перевірки відповідності матеріально-технічної бази: відеоінструкція